Kun New Yorkin pörssiin listattu Gartner osti suomalaisen Marketvisio Oy:n koko osakekannan keväällä 2014, oli ulkopuolisen neuvonantajan osaamisella ja tuella tärkeä merkitys ostettavan yrityksen omistajille.

Yrityskauppa on ainutlaatuinen tilanne. Prosessin aikana myytävän yrityksen omistajat joutuvat tekemään useita tärkeitä päätöksiä monesti nopeassakin aikataulussa. Useilla päätöksistä voi olla hyvin suuri vaikutus siihen, miten myynti etenee ja millaisilla ehdoilla kauppaa tehdään. Monet omistajat miettivät mielessään, onko tehty päätös oikea ja mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. 

– Kun neuvottelut yrityskaupasta amerikkalaisen päämiehemme Gartnerin kanssa käynnistyivät, oli tilanne meille uusi. Olimme kaksi osakasta ja yrittäjää 27 vuoden kokemuksella, mutta yrityskauppa ja ostettavana osapuolena oleminen oli meille uutta. Tutun tilintarkastajan kautta saimme vinkin asiantuntijasta, joka voisi meitä tilanteessa neuvoa ja näin alkoi yhteistyö Midventumin kanssa, kertoo Marketvision hallituksen puheenjohtajana toiminut Tuomas Partanen, joka siirtyi kaupan myötä Gartner Finlandin palvelukseen.

Ulkopuolinen neuvonantaja tuo tasapainoa

Marketvisio oli toiminut Gartnerin edustajana yksinoikeudella Suomessa vuodesta 1989. Kun Gartner osti Marketvision, sisälsi kauppa koko osakekannan ja yrityksen liiketoiminnan niin Suomessa kuin Venäjällä.

Midventum oli mukana Marketvisionin neuvontantajana koko järjestelyiden ajan, yhteensä reilut puoli vuotta. Ajanjakso loppuvuodesta 2013 toukokuuhun 2014 piti sisällään intensiivisiä neuvotteluita, joihin valmistauduttiin huolella erilaisten aineistojen ja lisämateriaalien kera.

– Prosessi oli kaikkinensa pitkä ja sisälsi monenlaisia vaiheita. Meillä ei itsellämme ollut kokemusta yrityskaupan läpiviennistä. Vastapuoli oli tehnyt isona yrityksenä tällaista paljon ennenkin. Siksi oli tärkeää, että meillä oli apuna asiantuntijia, jolla oli ymmärrys ja näkemystä asiasta. Midventum toi tasapainoa prosessiin ja katsoi, että kaikki menee kannaltamme oikein. Meillä oli mukana myös lakitoimistomme katsomassa juridiikkapuolta, samoin tilintarkastajamme oli apuna, avaa Partanen Marketvision tiimiä.

Aikataulut vaihtelevat – joustavuus tärkeää

Yrityskauppa on prosessina intensiivinen. Eri mantereilla olevien neuvottelukumppaneiden kanssa oman lisänsä tuo myös eri aikavyöhyke. Tuomas Partanen nostaa esiin, miten tärkeää on löytää itselleen neuvonantajaksi taho, joka joustaa ja venyy asiakkaan kanssa prosessin eri vaiheissa aikatauluista riippumatta.

– Amerikkalaisten kanssa aikataulut ovat välillä hässäkkää. Illalla ja yöllä voi tulla juttuja ja asioita eteen, jotka pitäisi hoitaa mahdollisimman äkkiä. On todella oleellista, että löytyy halua ja ketteryyttä toimia tiukoissakin aikaraameissa. Midventumilla tätä joustoa löytyi ja heidän kykynsä reagoida ja tuoda ulkopuolinen, objektiivinen näkemys prosessista oli ehdottoman tärkeää. Oman yrityksen myyminen on kuin myisi lapsensa. Midventum kulki tämän matkan kanssamme ja välillämme oli luottamus, joka kumpusi niin Midventumin ammattitaidosta kuin henkilökemioiden yhteensopivuudesta.

Gartner on johtava globaali informaatioteknologian tutkimus- ja konsultointiyritys. www.gartner.com